Translate

dinsdag 17 oktober 2017

Innovatie en goed bier.

Als een goede brouwer spreekt, dan horen simpele bierliefhebbers te zwijgen. Toch veroorloof ik me een paar voorzichtige kanttekeningen bij de opmerkingen van Yvan De Baets.

Innovatie is geen doel op zich stelt Yvan De Baets in een interview, dat via de site Belgian Beer en Food en een paar Facebook vrienden tot me kwam. En ik denk dat er weinigen zijn die hem daar in ongelijk geven. Uiteindelijk zal het doel van elke brouwer moeten zijn dat hij goed bier brouwt en kan alleen het feit dat iemand innovatief bezig is geen reden zijn om hem maar goed te vinden. Aan innovatief slootwater heb je weinig naar mijn mening en ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik in mijn favoriete café iemand van een bier zei dat het "zo fijn innovatief" was. Mensen die dit geen open deur vinden moeten toch eens bij zichzelf te rade gaan.

Toch vliegt de Baets wat mij betreft daarna een beetje uit de bocht, tenminste als ik hem goed begrijp. Hij constateert dat de weg naar goed bier is geplaveid met goede ideeën en dat sommigen al snel weer verdwijnen. Ik mis de non-verbale communicatie daarbij en het is waarschijnlijk ook nog eens een vertaling naar het Engels, maar als ik het lees dan vindt hij dat geen goede zaak en daar ben ik het mee oneens.

Mensen die me kennen weten dat ik voor mijn dagelijks brood wat met IT doe. Misschien wel rijkelijk laat zijn we er daar achter gekomen dat als je wil vernieuwen, dat je dan vooral moet experimenteren en daarbij ook zo snel mogelijk moet zien te falen. "Fail fast". In dat geval moet je natuurlijk wel van je fouten leren en dat dan gebruiken om daarna iets te maken dat niet alleen die fout niet bevat, maar zelfs beter is dan wanneer die fout er niet geweest was. Het idee is ook dat hoe eerder je de mist in gaat, hoe gemakkelijker het te herstellen is. Bij dat experimenteren  moet je je verder vooral niet te veel laten beperken. Als het niet werkt merk je dat vanzelf en begin je welgemoed aan het volgende experiment.

Naast dat je dus experimenteren het daarbij maken van fouten niet tegen moet gaan, maar vooral moet aanmoedigen is het ook belangrijk zo snel mogelijk feed back te krijgen: laat de mensen voor wie je het doet vooral zo snel mogelijk kennis maken wat je gemaakt hebt en vertellen wat ze er van vinden. Dat doe je natuurlijk pas als jezelf denkt iets goeds te hebben gemaakt.

Nu is bier natuurlijk iets anders dan software, maar zouden daar dezelfde principes niet kunnen gelden? Hoe mooi is het als je op kleine schaal kunt experimenteren en als iets niet blijkt te werken het dan maar weg gooit en een nieuwe poging doet? Als je tenminste zo snel mogelijk ontdekt dat iets niet werkt. Als je aan de wort direct al merkt dat het nooit iets kan worden is het tijd te ontdekken waarom niet en niet om dan IJzeren Heinig door te gaan. Fail fast en leer er van. En probeer nieuwe bieren vooral uit bij mensen waarvan je weet dat ze je eerlijk vertellen wat ze er van vinden. Zou het niet kunnen dat je op die manier op bieren uitkomt die niemand van tevoren had kunnen bedenken, maar het heel goed doen? Ik houd het voor mogelijk. Merk op, dat deze manier van werken niet betekent dat je zonder enige kennis kunt aanrommelen. Het vergt wel degelijk vakmanschap, je moet immers tijdens het hele proces weten waar je mee bezig bent en fouten kunnen detecteren.

Ik ben het dan niet met de Baets eens, dat het gebruik van allerlei ongebruikelijke ingrediënten getuigt van arrogantie. Ik kan die opmerking niet plaatsen. Ik denk dat het getuigt van durf om te experimenteren. Het wordt pas verkeerd als het niet gepaard gaat met kritisch zijn op wat je doet en het leren van fouten. Dan breng je slecht bier op de markt en dat kan nooit de bedoeling zijn. Innovatie kan natuurlijk geen excuus zijn om rotzooi op de markt te brengen. Ik denk dat de Baets en ik elkaar daar wel kunnen vinden. Het doel moet immers het maken van goed bier zijn.

Verder viel me nog een detail op: Hij heeft het over brouwers die elke week met een nieuwe stijl komen en niet beseffen dat die stijlen er al eeuwen zijn. Daarbij noemt hij ook het voorbeeld van de Gose. Nu heb ik onlangs nog een keer een glaasje gedronken van wat de originele Gose, uit Oost-Duitsland schijnt te zijn. Of dat echt zo is, of dat ik nu een meute bierhistorici achter me aan krijg weet ik niet. Wat ik wel weet is dat deze er eerder was dan allerlei Goses die er nu zijn en dat die nieuwe toch duidelijk anders smaken. Zou het dus ook niet zo kunnen zijn dat stijlen in de loop der jaren veranderd zijn, doordat mensen binnen die stijl innoveren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten