Translate

woensdag 25 oktober 2017

Gouda en het Plastic Glas

Een PINT festival met bier in plastic? Welke gemeente verzint zoiets? Gouda blijkbaar!

Vanaf de bestuurstafel van PINT kwam een voor mij in elk geval opvallende mededeling: Het winterbierfestival mag alleen door gaan als ze de bieren in plastic gaan schenken. Houden ze vast aan glas, dan krijgen ze geen vergunning en kunnen we het festival dus op onze buik schrijven.

Nu ken ik de voorkeuren van gemeentebesturen voor plastic glazen wel. Op koningsdag en bij andere festiviteiten in de stad Amsterdam zijn ze ook verplicht. Met een statiegeld systeem, zodat alle glazen in theorie in elk geval terug komen, wat goed is voor het milieu. Daarbij voorkom je breuk met alle vervelende gevolgen en mogelijkheden om anderen te verwonden van dien. Ook wanneer de hoofdstedelijke voetbalclub thuis speelt is het niet ongebruikelijk dat in het wallengebed buiten alle bier in plastic moet zitten en glazen daar niet zijn toegestaan. Reden voor brouwerij de Prael om dan maar helemaal niet toe te staan bier mee naar buiten te nemen. Wil je roken, dan kun je je glas even laten staan op een tafel net binnen. Ook niet ideaal, maar bier in plastic is erger.

Maar we hebben het hier over het Winterbierfestival. Een festival dat al de nodige edities achter de rug heeft. Ik ben daar zowel als bezoeker als deelnemer diverse malen bij geweest. En er sneuvelt wel eens een glas. Dat wordt dan door de organisatie of een der vrijwilligers opgeruimd en klaar is Kees. Wie weet is er wel eens iemand met een schaaf- of snijwondje, maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Het is een gemoedelijk festival waar zo'n 400 bezoekers genieten van de winterbieren en elkaars gezelschap. Een plek waar de kans op vechtpartijen en andere ongein kleiner is dan de kans dat iemand die geen lot koopt de staatsloterij wint. Hoe zeer ik er ook over nadenk, ik kan geen reden verzinnen waarom Gouda deze eis zou willen stellen.

Of wel? Ik vrees dat het gemeentebestuur hiervan geen weet heeft. Dat ze helemaal geen idee wat dat is: Winterbierfestival. Er zijn mensen die bij bierfestivals denken aan evenementen waar enorme hoeveelheden bier verzwolgen worden en liefst ook in de lucht gegooid. Waar de EHBO de handen vol heeft aan het behandelen van snij- en schaafwonden. En waar vechtpartijen eerder regel dan uitzondering zijn. Of zulke festivals bestaan weet ik niet, maar ik heb ze nog nooit mee gemaakt in elk geval. Maar je wil als gemeente later natuurlijk geen verwijten krijgen. Veiligheid voor alles

Misschien heeft de gemeente ook gehoord dat plastic steeds beter wordt en dat het verschil met glas zo aanwezig miniem is. Op dat punt ben ik het echter eens met de hoofdredacteur van PINT magazine (wat echt niet altijd het geval is): "Ik kan er niet precies de vinger op leggen, of het nu de dikte is van het materiaal, de temperatuur of de afronding van de rand, naar in kunststof smaakt het bier vlakker". Dat het maar een keer gezegd is. Bier is nog steeds beleving en daar hoort een goed glas bij. Of ik altijd de nuance van het effect van "terugbolling" merk is een tweede, maar bier uit plastic is als Dries Roelvink in die gele zwembroek. Het zal nooit wat worden.

De organisatie legt zich er bij neer zo lijkt het en misschien is dat verstandig. Maar stiekem was ik er wel voor in geweest om te laten merken dat we het er niet mee eens zijn. Verzamelen in de Goudse Eend. Daar natuurlijk eerst een biertje en dan in optocht achter de PINT vlag aan door de straten van Gouda naar het stadhuis. Alwaar er door een delegatie van het bestuur van de vereniging en van regio Zuid-Holland een petitie wordt aangeboden om vooral gewoon te blijven doen en bier in glazen te laten schenken. Zang en dans zijn optioneel wat mij betreft.

Maar ach, indruk zal dat wel niet maken. Bovendien blijft de kans aanwezig dat het in de Goudse Eend zo gezellig blijkt te zijn dat niemand nog zin heeft om de straat op te gaan naar het stadhuis. En dus drinken we uit plastic tijdens het winterfestival. En pinken misschien een traantje we omdat zo'n mooi product als bier ten prooi is gevallen aan overdreven veiligheidsdenken. Laten we hopen dat het  verder weer een mooi festival wordt en proosten op wat er nog wel is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten