Translate

woensdag 17 oktober 2018

Zijn we het daar nog niet over eens?

Ineens kwam een discussie terug waarvan ik eigenlijk dacht dat hij nu wel eens achter ons zou liggen. Over vrouwen een bier. Volgens mij allemaal heel simpel, maar blijkbaar niet voor iedereen.

Lusten vrouwen bier? Als je het mij vraagt is dat de meest achterhaalde vraag van dit moment. Ik zie tenminste overal om me heen dames met veel plezier genieten van een biertje. In bierencafés hebben de oudere mannen al lang gezelschap gekregen van jonge mensen waaronder zeker ook vrouwen. Het waanidee dat bier voor vrouwen zoet moest zijn is volgens mij ook stevig achterhaald. Waar in 2011 een grote brouwerij op het door PINT georganiseerde congres "Vrouwen en bier" nog met rosébier en andere zoete meuk aan kwam zetten, tot groot verdriet van de aanwezige vrouwen overigens, kan ik me nu niet voorstellen dat er nu nog iemand is die niet weet dat veel vrouwen wel degelijk andere smaken kunnen waarderen en dat zoete juist niet. Nee, voor mij was het pleit al lang beslecht. Vrouwen lusten bier en drinken het gelukkig ook volop. Want met al die oude grijze mannen was het ook niet altijd even gezellig. En nee, er is geen apart mannen- en vrouwenbier. Bier is wat mij betreft behoorlijk gender neutraal. Kijk om je heen en het voltrekt zich voor je ogen.

Toch heb ik me blijkbaar een beetje door mijn optimisme laten misleiden. Want ineens dook hij weer op. Een brouwerij brengt de zoveelste Tripel (hoe origineel) op de markt en vindt het nodig om het te hebben over bier dat door mannen en voor mannen gebrouwen is. Met dat eerste is wat mij betreft niet zoveel mis, al zou ik ook zonder die informatie kunnen. Dat tweede is gewoon onzin. Vind ik het op de markt brengen van al weer een nieuwe Tripel al niet getuigen van veel inzicht in de biermarkt, een bier "voor mannen" uitbrengen is ronduit stupide.

In de Volkskrant lees ik weer hoe iemand het tijdens een proeverij van Bockbier het over "stoeremannenbier" heeft. Ik heb me rot zitten peinzen, maar weet nog niet wat ik me daar bij voor moet stellen. Zou het op Jupiler lijken, zou het smaken als een Tripel? Ik vermoed beide niet, maar wat wel? Ik laat het me graag uitleggen. Of laat maar eigenlijk.

Kunnen we niet gewoon met zijn allen vaststellen dat er onder mannen en vrouwen liefhebbers van bier zijn en mensen die het helemaal niets vinden? Dat onder de bierliefhebbers mensen verschillende smaken hebben en dus de een van zoet, de andere van bitter en weer een ander van zuur houdt? Kunnen we ook afspreken dat iemand die het over mannen- of vrouwenbier heeft zich diskwalificeert als kenner, geek of wat dan ook en eigenlijk een half jaar alleen ranja zou mogen drinken (smaak naar keuze)? Dat laatste natuurlijk in strikt overdrachtelijke zin, ik wil geen marteling propageren.

Of eigenlijk moeten we er ons misschien maar niet meer druk over maken. Er zijn ook mensen die blijven volhouden dat de aarde plat is en de maan van kaas. Misschien moeten we die lieden met achterhaalde gedachten over de smaak van mannen en vrouwen maar niet te hard aan pakken. "Ze weten niet wat ze doen" is waarschijnlijk ook op hun van toepassing. Wie weet zijn er bij die met wat voorlichting zijn te helpen, maar anderen zullen dat punt voorbij zijn. Laten we voor die mensen een beetje aardig zijn. Hen gelijk geven is te veel van het goede, waarschijnlijk is een nietszeggend antwoord nog het beste.

Ondertussen kunnen we het beste gewoon doen wat een bekende bierverkoper altijd zegt: blijven genieten. Wie je ook bent en wat je ook lekker vindt, dat blijft altijd het beste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten