Translate

dinsdag 9 juni 2015

Op naar bierweek 2.0?

Nu we vier edities van de week van het Nederlandse Bier achter de rug hebben begint het bij me toch een beetje te knagen. Is dit nu wat je van zo’n week mag verwachten?

Een openingsfestival aan het begin, open brouwdagen aan het einde en verder een reeks aan andere bierige activiteiten. Dat is heel kort samengevat wat we hebben kunnen beleven de afgelopen anderhalve week.

Het openingsfestival schijnt weer geslaagd te zijn geweest. Zelf kon ik vanwege  verplichtingen elders er niet bij zijn, dus ik moet op de verhalen af gaan. Mij blijft het wel verbazen dat waar het aantal brouwerijen de 250 al een tijd geleden is gepasseerd het aantal op het festival aanwezige brouwerijen daar sterk onder ligt.  Dat zal de eigen keuze van de brouwers zijn, maar feit is dat het daardoor moeilijk is een goede staalkaart van de Nederlandse Bierwereld te maken en dat verwacht je toch van zo'n festival.

Over de Love Beer campagne wil ik liever niet te veel woorden vuil maken. Ik vind het doel, duidelijk maken dat bier ook voor vrouwen is, alleszins de moeite waard, maar wat ik er van gelezen heb stuit me licht tegen de borst. Laat ik het samenvatten door te zeggen dat mijn indruk is dat de campagne eerder in speelt op de clichés die er over vrouwen en bier bestaan dan op een werkelijke interesse in deze doelgroep. Ik merk ook niet dat de vrouwen in mijn omgeving de campagne herkennen.

Een scan door de open brouwdagen leverde me op, dat niet iedereen op een lijn zit als het de opzet van deze dagen betreft. Mijn idee van open dagen is, dat een ieder die dat wil een kijkje kan nemen achter de schermen en dan liefst terwijl er gebrouwen wordt. Verder moet je natuurlijk vragen kunnen stellen en deskundig antwoord krijgen. Ik zag echter ook tenminste een voorbeeld van een brouwerij die gewoon haar normale rondleidingen gaf, maar dan tegen een wat gereduceerd tarief.  Misschien ligt het aan mij, maar dat is voor mij geen open dag, maar een kortingsactie. Ook  dat kan leuk zijn, maar noem het dan ook zo!

Over het algemeen mis ik (buiten het logo) iets dat al de activiteiten tijdens de week bindt. Iets dat van een aantal losse elementen een geheel maakt.  Volgens de site werken alle partijen samen. Ik geloof ook wel dat dit hun intentie is, maar op mij komt het over alsof alle activiteiten min of meer als los zand aan elkaar hangen en van enige regie door wie dan ook geen sprake is. Daardoor gebeurt het ook dat ik deelnemers met activiteiten zie komen die ze met grote regelmaat houden en waarvan ik niet zie wat er nu tijdens  de week van het Nederlandse Bier anders is. Mooi als je een bier en spijs proeverij houdt, maar als dat op dezelfde plek minstens elke maand gebeurt is de meerwaarde tijdens de week niet zo groot.

Ik ga er zonder meer vanuit dat de initiatiefnemers van de week van het Nederlandse Bier deze editie zullen gaan evalueren en nagaan wat er goed is gegaan en wat er beter is. Misschien kunnen ze daarbij eens kritisch kijken naar hoe de toegevoegde waarde van deze week groter te maken.  Wekelijks vinden in ons land bierfestivals, proeverijen en noem maar op plaats. Dat is mooi, maar maakt het wel moeilijk om er tijdens zo’n week bovenuit te komen en dat is toch wat je zou willen. Ik denk ook dat het tijd wordt voor een 2.0 versie van deze week.  Een week die om te beginnen een samenhangend geheel vormt waarin alle partijen tot hun recht komen. En die verder als doel heeft om uitdagend, spannend en vooral  heel plezierig te zijn. Een week waar niemand om heen kan die niet de hele dag onder een steen heeft gezeten. Kortom een week waar we laten zien waar we echt toe in staat zijn als alle neuzen dezelfde richting op staan. Ik denk dat we Nederland versteld kunnen laten staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten