Translate

maandag 12 oktober 2015

Wonderlijke wereld van de trends

Wie me een beetje kent weet dat ik nu niet de meest trendgevoelige persoon op deze wereld ben. Als ik al een keer in lijn ben met een trend is het toeval: de trend blijkt mij tegen te komen en dus trekken we een tijdje samen op. Om daarna weer afscheid van elkaar te nemen. De trend moet verder niet waar?

Het gebeurde voor ik het in de gaten had: bier was iets dat hoorde bij hipsters. Het was in en als je geen bier dronk, dan hoorde je er eigenlijk niet bij. Hoe dat gekomen is weet ik nog steeds niet, maar zelfs toen ik in een reactie op een artikel schreef dat ik toch al echt een hele tijd bier dronk kreeg ik te horen dat ik dan toch wel het toppunt van hip was. Inmiddels schijnt bij de echte hipsters bier al weer een beetje passé te zijn en andere drankjes nu door deze front runners gedronken te worden.Ik ben dus blijkbaar weer een beetje uit de gevarenzone wat dat betreft.

Overigens heb ik niet het idee dat daarmee de rust in bierland terug is gekeerd. Waar het precies door komt weet ik niet, maar de kurk is definitief uit de fles en gaat er niet meer in ook vrees ik. Een nieuwe generatie brouwers en drinkers is opgestaan en is niet van plan te verdwijnen en dat is maar goed ook. Ik kijk mijn ogen uit en mijn zintuigen weten af en toe niet meer waar ze aan toe zijn. Oude tradities blijven gelukkig bestaan, maar worden vergezeld van nieuwe smaken en experimenten waar niemand een paar jaar geleden van durfde dromen. En wie daar van genieten kan elke week wel terecht bij meerder bierfestivals, tap take overs, proeverijen, bier spijscombinaties en wat er al niet meer verzonnen wordt op het gebied van bier.

Dat het hele hippe er af is blijkt misschien wel uit het feit dat bier van minder bekende brouwerijen inmiddels de supermarkten heeft bereikt. Deze bieren zijn blijkbaar zodanig main stream geworden, dat een supermarkt zich genoodzaakt ziet om deze bieren te voeren. Daarbij kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat waar de grote jongens compleet in de macht van de supermarkten zijn dat bij deze brouwerijen anders ligt. Van de doemverhalen over gedwongen stunts met de prijzen lijkt voorlopig weinig terecht te komen. Misschien komt dat nog, maar ik kan me ook goed voorstellen dat juist de kleine brouwerijen iets hebben dat de grote jongens missen: de supermarkten hebben hun ook nodig, omdat klanten steeds meer merken dat er zoveel meer is als de grote brouwerijen ons voorschotelen en dat dus ook in hun supermarkt tegen willen komen. Juist het feit dat de capaciteit van die kleinere brouwerijen niet onbeperkt is kan hen dus in de kaart spelen. Als hun bier goed genoeg is om die nieuw klanten aan hen te binden natuurlijk.

Maar hoe zit dat dan met die trends? Ik blijf me verbazen op dat punt. Er is namelijk iets dat ik, en niet alleen ik, associeerde met oude mannen. Zij die ooit in de bierwereld de dienst uit maakten en wiens autoriteit lang onbetwist was. Maar die in de maalstroom waarin de bierwereld zich bevindt ten onder dreigen te gaan. Niet eens dat zij al dat nieuwe niet kunnen volgen, oh nee. Zij volgen alles nog en vinden het ook prachtig wat er allemaal gebeurt. Maar helaas lukt het hen niet om de vruchten te plukken van hun jarenlange inspanningen om speciaal bier onder de aandacht te brengen. De jonge mensen die nu profiteren van alle ontwikkelingen zien hen niet meer staan. Als zij hun kennis willen delen lopen ze tegen een muur aan, omdat jongeren hen maar vervelende mensen vinden die het altijd beter willen weten en nooit eens luisteren. Zelfs de vereniging waar ze al jaren lid van zijn spreekt met enige spot over hen. Dat symbool is al een paar jaar het linnen tasje met daarin een opschrijfboekje vol bierervaringen en een pen natuurlijk.

Het was mij natuurlijk nog niet opgevallen, maar de linnen tasjes schijnen weer helemaal terug te zijn. Hoe of wat is me nog niet duidelijk, maar net als bier schijnt het ineens niet meer oubollig te zijn om zo'n tasje te hebben, maar juist heel erg trendy. Als nu ook nog het opschrijfboekje de tablet en de smartphone met untapp'd er op gaat vervangen kunnen de mensen die hun tas trouw gebleven zijn een lange neus naar al die nieuwlichters trekken. Toch eens kijken of ik de mijne nog kan vinden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten