Translate

donderdag 8 mei 2014

Respect voor de brouwerijhuurder

In België waarschuwen brouwers voor het verschijnsel huurbrouwer. Deze zouden een bedreiging zijn voor alles wat goed gaat in de bierwereld. Ik ben het daar niet mee eens.

In Haarlem staat in een kerk een brouwerij. Een succesvolle ook. Dat ligt natuurlijk aan de ambiance, maar ook aan de kwaliteit van hun bieren en de diversiteit van hun assortiment. Vandaar ook dat buiten hun eigen café de bieren ook goed lopen en de brouwerij groeit als kool. De basis daarvoor is al jaren geleden gelegd. Jopen, daar gaat het om, was toen een huurbrouwer. Jarenlang op zoek naar een eigen brouwerij en daar ten lange leste in geslaagd.

Dit voorbeeld is niet het enige: er zijn meer brouwerijen die als huurbrouwer het daglicht zagen en ondertussen en eigen ketels hebben. Huurbrouw kan namelijk een heel goede manier zijn om je eigen bieren op de markt te zetten zonder enorme investeringen te doen in een goede brouwinstallatie. Het kan op die manier de inkomsten genereren die nodig zijn om later alsnog eigen ketels aan te schaffen. Die dingen schijnen namelijk nogal duur te zijn.

Voor mij staat het dan ook zeker  niet vast dat huurbrouwers een bedreiging vormen voor de biercultuur. Misschien wel voor de gevestigde orde, maar daar kan ik niet zo mee zitten. Nieuwe bieren zijn wat mij betreft welkom en de consument bepaalt wel wat hij / zij drinkt en wat niet. Op die manier onderscheidt het kaf zich vanzelf van het koren en zal een slechte brouwer vanzelf merken dat niet elk bier avontuur een succesverhaal is. Het staat voor mij ook zeker niet vast dat huurbrouwers mensen zijn die andermans vakmanschap misbruiken. Ik weet dat er brouwers zijn die in andermans ketels zelf de roerstok hanteren, meestal wel onder toeziend oog van de eigenaar van de installatie. Anderen laten hun bier brouwen in een installatie die zodanig is geautomatiseerd dat ze het indrukken van de start knop gerust aan een ander over kunnen laten, maar ontwikkelen wel bieren volgens hun smaak. En er zijn natuurlijk de etiket plakkers, maar daar wil ik het  niet te lang over hebben.

Ik ben er van overtuigd dat de manier waarop op dit moment de biercultuur zich in ons land ontwikkelt voor een groot deel het gevolg is van de aanwezigheid van huurbrouwers met goede ideeën, maar beperkte financiële mogelijkheden. In Nederland zou ik dan ook eerder zeggen dat de huurbrouwers een motor zijn achter onze biercultuur dan een bedreiging. En ik vraag me af of het in België zoveel anders is gesteld.

Vreemd genoeg kwam ik vandaag juist een voorbeeld tegen van een bedreiging van de biercultuur die afkomstig is van een Belgische Brouwer mét eigen installatie. Ik heb het over Liefmans met zijn Fruitesse die je ook nog eens koud moet drinken. "On the Rocks" heet dat dan. Ik krijg dan visioenen van limonade met alcohol en vooral niet te veel smaak naast zoet. Dat soort rare experimenten om een doelgroep te bereiken die waarschijnlijk niet eens bestaat doet volgens mij meer kwaad dan een brouwer die andermans ketels gebruikt om een mooi bier te maken.

3 opmerkingen:

  1. Dimitri Staelens8 mei 2014 om 20:25

    Niet helemaal mee eens ... De opmerking dat er gewoon vermeld moet worden waar het gebrouwen wordt voor een brouwerijhuurder door een andere brouwer - sluit niet uit dat het een manier kan zijn om mensen met goede idëeen de mogelijkheid te geven om op te starten zonder risico. De consument heeft alleen recht op duidelijkheid. Wat de opmerking van de Fruitesse betreft: ook dat is innovatie, alleen in een segment dat u misschien niet direct ligt, maar wel even innoverend en nieuw als sommige recepten van brouwerijhuurders ... De gustibus ... MVG

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ageer dan ook zeker niet tegen het voorstel om de brouwerij te vermelden. Wel tegen de negatieve kwalificaties die aan een brouwerijhuurder worden toegedicht. Ik ken brouwerijhuurders die met passie hun product ontwikkelen en brouwen. Dat was de essentie. Wat fruitesse betreft: het uitbrengen van weer een nieuw zoet bier en daar dan ijsklontjes in gooien kan ik niet vernieuwend vinden. Zelfs het verzoeten van een bier van gemengde gisting is niet innoverend: Liefmans deed dat met hun kriek al jaren. ik heb het ooit eens rechtstreeks uit de tank (met de krieken er nog in) mogen proeven en ik kan je zeggen dat de commerciële kriek dan mierzoet is. Als ik dan ook nog bedenk dat ik in 1984 in een pub in Ierland al mensen ijsklonten in hun bier zag stoppen zie ik echt niet in wat er innovatief is aan Fruitesse. Het is voor mij gewoon de zoveelste keer dat iemand in probeert te haken op de manie die met rosé bieren is begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen