Translate

woensdag 19 juni 2013

Pilsener

Het gebeurde op een Algemene Ledenvergadering van PINT. Een van de aanwezige leden stelde de vraag wie van de anderen Pils dronk. En tot mijn verbazing was ik de enige die daarop bevestigend reageerde. Terwijl Pilsener Bier verreweg het meest gedronken bier is in ons land. Zaten hier nu de uitzonderingen op de regel, of was er meer aan de hand? Is Pils naast het meest verkochte bier ook het meest onderschatte bier? Het zou zo maar kunnen.

Veel eerder had Bierhandelaar Rick Kempen in een bijdrage aan het symposium ter ere van het 25 jaar bestaan van bierproeflokaal In de Wildeman er al op gewezen dat Pilsener een bier is dat een brouwer behoorlijk op de proef stelt. Geen enkele fout is te verdoezelen, het moet allemaal perfect zijn anders merkt de drinker meteen dat er iets mis is. Zijn stelling was dan ook dat eigenlijk elke brouwer eerst een tijd een goede pils zou moeten brouwen voordat hij zich waagt aan andere bieren. Dit omdat als je een goede Pils kunt brouwen de andere bieren dan ook wel gaan lukken, tgerwijl het omgekeerde nog maar moet blijken.

Ik ben geen brouwer, dus kan ik niet uit eigen ervaring spreken, maar ik ben nog geen thuisbrouwer tegen gekomen die de stelling dat Pils het moeilijkste bier is om te brouwen weerspreekt. En toch heeft menig bierkenner iets tegen dit goudgele bier. Soms denk ik dat het enkele feit dat het een veel gedronken bier is voor die kenners reden genoeg is om er op neer te kijken. En ik kan me ook wel voorstellen dat de in massa gebrouwen producten van onze grote jongens niet ieders smaakpapillen strelen. Tenslotte mag de smaak van een dergelijk product niet te uitgesproken zijn, want dat kan mensen afstoten. Maar feit blijft dat die pilsjongens er in slagen om fles na fles een product neer te zetten waarvan je van tevoren weet hoe het smaakt. En dat voor zo'n moeilijk te brouwen bier.

Ondertussen kan een ieder die maar genoeg, liefst Amerikaanse, hoppen in zijn bier gooit bijna automatisch op bijval rekenen. Als hij zijn bier ook nog eens laat rijpen op vaten waarin eerst een exotische Whisky of Cognac in heeft gezeten kan het al helemaal niet meer kapot. Want dan ben je goed bezig en voeg je iets toe aan onze biercultuur. Of zo iemand zonder die fratsen ook een goed bier zou kunnen brouwen doet er dan nauwelijks toe. Het is bijzonder en dus lopen mensen er al gauw achteraan.

Op dit moment kennen we zo'n 100 brouwers met een eigen installatie in Nederland. Hoeveel van de mensen die daarin brouwen zou in staat zijn om een goede Pils te brouwen? Ik heb eerlijk geen idee. Daarom staat het idee van Rick me meer aan naar mate ik er langer over nadenk. Laat brouwers hun tanden maar eens stuk bijten op dat o zo gewone bier. Gewoon om te laten zien dat ze het kunnen.

Laten wij bierdrinkers vooral die bieren drinken die we lekker vinden. Dat is in mijn geval soms ook Pils. Daarbij houd ik van de wat meer bittere varianten wat de keus voor mij in Nederland wat kleiner maakt. Dat is een kwestie van smaak, iemand anders kan daar anders over denken. Maar laten we stoppen met te denken dat het hier om een minderwaardige biersoort gaat, want dat is het niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten