Translate

dinsdag 11 juni 2013

PRISM

Als ik het allemaal goed begrijp leest momenteel iemand in de VS mee met wat ik schrijf. Omdat hij ongetwijfeld ook Nederlands kent, anders heeft het wat weinig nut, wil ik hem bij deze even groeten! Ik hoop dat u geniet van wat u leest en ook een beetje lol hebt gehad om mijn mailtjes. Er wordt al zo weinig gelachen in de wereld, dus als het lezen van mijn mail helpt is dat mooi mee genomen.

Ondertussen probeer ik uit te vinden wat dat hele PRISM nu allemaal inhoudt. En die meelezer is aangenomen om mijn spullen te lezen en niet om mijn vragen te beantwoorden schat ik zo in. Het is in elk geval iets dat zo belangrijk is dat een echte idealist als Edward Snowden zijn toekomst, zijn vrijheid en misschien wel zijn leven op het spel heeft gezet door geheimen er over te lekken. Aan de andere kant is het blijkbaar ook niet zo belangrijk dat het grote publiek alles moet weten. immers als ik het allemaal goed heb beslaat de hele beruchte Powerpoint uit 41 pagina's waarvan er 5, dus net 12% openbaar is gemaakt door de kranten die het stuk in hun bezit hebben. Verder moeten we het doen met samenvattingen van alles wat er nog meer in die documenten kan zijn. Beste meelezer van de NSA: snapt u het nog?

Nu het geheim geschonden is zou ik graag zien dat de hele zaak ergens op Internet zou komen te staan. Waarbij zaken als persoonlijke gegevens van betrokkenen natuurlijk wel even onzichtbaar zijn gemaakt. Ik hoef ook weer niet et weten wie er exact mee leest. Dan kan ik me een beeld vormen van de ernst van de situatie. Eventueel weer terug gaan naar het uitwisselen van briefjes of zo. Of juist opgelucht constateren dat het allemaal niet zo ernstig is als sommigen nu beweren. Voorlopig echter lijkt dat er niet in te zitten. Het lijkt me dan ook geen goed idee om mijn adem in te houden tot alle 41 pagina's openbaar zijn.

Op een of andere manier stelt me dat eigenlijk wel een beetje gerust. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal wel mee valt, al is het maar omdat mijn mailverkeer eigenlijk dodelijk saai is en ik voor mijn gevoel ook niet zo belangrijk zijn. Een inlichtingendienst die dat nog niet door heeft kan nooit veel soeps zijn, dus of ze volgen me niet of ze zijn te dom om er iets mee te doen. Naïef noemde iemand dat idee en wie weet is dat zo. Maar daar voel ik me wel goed bij.

Wie weet is er van alles aan de hand en zie ik het allemaal veel te optimistisch. Dat zal dan in de komende tijden wel blijken. Voorlopig is het echter wel zo dat alleen ik weet wat ik allemaal niet aan mail of andere elektronische media toe vertrouw. Dus beste meelezer: je weet misschien vaal, maar ik weet wat je niet weet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten