Translate

dinsdag 27 augustus 2013

Bepaalt Heineken de agenda?

Zelf was ik er ook bijna ingetrapt: wat ik wilde schrijven laten bepalen door een grote bierbrouwerij die slechte halfjaarcijfers laat zien. En ik was niet de enige.

Het kan geen bierliefhebber zijn ontgaan dat Heineken het niet goed heeft gedaan in het eerste jaar van 2013. In de media werden allerlei deskundigen aan het worden gelaten  van voorzitter van een consumentenvereniging tot kleine brouwer. En de grote vraag was wat die brouwerij nu moet doen om de neergang te stoppen. Meer diversiteit zei de een. Een ander beweerde dat vooral de vrouw niet vergeten moest worden en tenslotte was er iemand die simpel constateerde dat de grote brouwerijen bezig zijn een doodlopende weg in te slaan. terwijl iemand van die grote brouwerijen juist beweerde dat het malle gedoe met al die vreemde bieren wel over zou zijn in 5 jaar en we dan weer gewon aan de pils zitten. of zoiets.

Ik had me er bijna toe gezet om ook mijn steen bij te dragen aan deze discussie tot ik me ineens af vroeg waarom eigenlijk. Is het nu werkelijk zo belangrijk dat een grote internationale brouwerij een beetje van de afzet verloren is? Voor de aandeelhouders misschien wel. Maar voor de bierwereld? Ziet die er nu werkelijk anders uit nu Heineken het wat minder heeft gedaan? Ik ben zo vrij te vinden van niet. Natuurlijk als je kijkt naar de enorme hoeveelheid bier die Heineken minder heeft verkocht is dat onvoorstelbaar. maar aan de ander kant: als elke bierdrinker een beetje rustig aan doet dan wel eens een ander soort bier gaat drinken kom je al een heel eind. Dus eigenlijk is er niet zoveel aan de hand als je geen aandelen in die grote brouwerij hebt.

Dat waren allemaal overwegingen voor mij om niet over die grote brouwerij of de discussies  naar aanleiding van de cijfers uit te gaan laten. Gewoon doodzwijgen dat hele gedoe. En om dat duidelijk te maken zou ik dat ook aan iedereen melden, althans aan dat kleine groepje mensen dat mijn blogs wel eens leest. Ik zette me dus neer en begon te schrijven. Om een aantal regels later te beseffen dat ik er toch in ben getuind.

Bepaalt Heineken waar we over praten? Niet lang waarschijnlijk. Of misschien helemaal niet zo lang je maar niet te luid en duidelijk verkondigt dat jij er niet aan mee doet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten