Translate

woensdag 7 augustus 2013

Waarom nemen we van der Gijp serieus?

Wie nog niet wist dat René van der Gijp iets gezegd had over homo's en voetbal weet het nu. Maar waarom neemt iemand die man serieus?

Ik vraag me wel eens af waarom uitspraken als die van van der Gijp nu zo breed uitgemeten moeten worden in de media. Ok het is komkommertijd, maar was er nu echt niets belangrijkers te melden dan de idiote uitspraken van een of andere paljas in een matig bekeken voetbalprogramma? Ik heb het even na gekeken en in de top 10 van meest bekeken programma's van verleden week kwam Voetbal International niet voor. Maar het zou me niet verbazen als dat deze week wel zo is, omdat al die aandacht vast de nodige kijkers naar het programma voert. Zelf heb ik ooit gepoogd een aflevering te bekijken, maar ondanks manmoedig volhouden is het me niet gelukt. Wie het mooi vindt moet er vooral naar kijken, maar geef mijn portie maar aan fikkie.

 Maar goed: de mallotige uitspraken van René van der Gijp staan nu dus breeduit in de media. Met natuurlijk de bijbehorende afkeuringen. Die zijn ook niet altijd even smakelijk, zoals die club die meent dat van der Gijp moreel schuldig zou zijn als een 14 jarig jongetje dat niet uit de kast durft te komen zelfmoord zou plegen. Je moet maar durven. Natuurlijk roept RTL dat ze het niet noodzakelijk eens zijn met van de Gijp en roept de laatste dan weer dat hij het helemaal niet verkeerd bedoeld heeft. Stuk voor stuk allemaal voorspelbare zaken, maar de media smullen er blijkbaar van.

Ondertussen is de bedoeling van de KNVB boot, waar de uitspraken op sloegen, al weer zo goed als ondergesneeuwd. Waarom nagaan wat de KNVB nu verder voor actie onderneemt als je het ook over een rel over ene TV programma kunt hebben. Waarom aandacht besteden aan de vraag hoe het nu echt zit met de combinatie homoseksualiteit en voetbal als je ook komkommernieuws kunt brengen?

Wat mij betreft had de hele zaak de aandacht gekregen die hij verdiend had: geen. Dan had ik dit verhaaltje ook niet geschreven, al was het maar omdat ik van de zaak geen weet had gehad. Dan hadden we het er over kunnen hebben hoe we de nog steeds aanwezige homofobie te lijf kunnen aan. Hoe we er voor kunnen zorgen dat de slogan "Gay is Okay" niet alleen die ene zaterdag door jan en alleman wordt onderschreven. Maar blijkbaar is dat te ingewikkeld en niet interessant. Ik vind dat eigenlijk erger dan de uitspraken van een idioot die blijkbaar niet beseft waar hij het over heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten