Translate

woensdag 28 augustus 2013

Hopfen un Malz!

Bierkenners hebben het blijkbaar niet naar hun zin in het buitenland. Hadden we eerder al mensen die Engeland maar niets vinden als het om bier gaat. Nu is Duitsland aan de beurt. Nemen we niet alleen aardappelen, maar ook bier mee in de disselbak van de caravan?

Een zondagmiddag in  Bamberg. Ik bevind me in een bierkeller. (Voor de mensen die dat nog niet weten: dat is geen bedompte kelder, maar een biertuin boven op een berg. Het woord Keller is afkomstig van de kelders die men daar heeft gegraven om het bier 's zomers koud te houden). Om me heen ouders met kinderen die spelen in de aanwezige speeltuin. Op de tafels stenen pullen met bier. Verder typisch Beiers eten zoals ik dat ken. Voor ons doen wat vet en zeker ook groot. Hier herinnert de keuken nog aan de tijd dat de mensen hard moesten werken in de landbouw of fabriek.

Bier is in deze wereld geen luxe genotmiddel, maar een voedingsmiddel zoals er zoveel andere zijn. Dat verklaart ook de lage accijns op deze drank waarschijnlijk. Natuurlijk mogen voedingsmiddelen wel lekker zijn, er is ook niets op tegen om goed en lekker brood te eten tenslotte. Maar ik vraag me wel of er in Duitsland veel gelegenheden zijn waar men met een formulier voor zich aandachtig aan een biertje nipt en daarna op dat formulier uitgebreide smaakomschrijvingen neer pent. natuurlijk zal het voorkomen, maar in de gelegenheden waar ik kom past dat niet. Daar passen halve liters eerlijk bier zonder opsmuk. Gebrouwen uit Mout, Hop en water en daarna vergist. Hopfen und Malz, Gott Erhalt's.

Bier speelt ook een grote rol in het dagelijks leven. Om een uur of tien 's morgens zitten de mensen die al uren aan het werk zijn aan hun tweede ontbijt. Dat bestaat uit bier. Uit hun  eigen Krug drinken ze daar een bier en praten meteen bij. Daarna weer aan de arbeid en 's middags een bier bij het (warme) eten. Bij de Brotzeit dan nog een biertje en wie weet 's avond ook nog een. Zoals anderen koffie, thee of iets anders drinken. Tijdens vastentijd een bier met meer calorieĆ«n om die tijd door te komen. Bier drinken mag dan wel namelijk. En bij feesten en partijen ook bier natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik me in een dergelijke omgeving wel thuis voel en ook de bieren wel mag. Natuurlijk ze zijn vaak niet erg spannend. Wie op zoek gaat naar allerlei super aromatische hoppen zal bedrogen uit komen. Dat is niet de aard van de biercultuur daar. Eigenlijk is zelfs de populariteit van de Rauch van Schlenkerla min of meer toeval. Men heeft er eeuwen aan gewerkt om die rooksmaak weg te krijgen en uitgerekend een brouwerij die daar niet aan mee deed werd ineens heel populair wist iemand me te vertellen. De doorsnee bieren hebben weinig franje en ik kan me dan ook wel voorstellen dat wie alle geƫxperimenteer hier gewend is af en toe teleurgesteld voelt.Maar ik vermaak me daar prima over het algemeen.

Volgens mij is het van belang om in een vreemd bierland te proberen je in te leven in de biercultuur van het land en daar in mee te gaan. Dat klinkt misschien verheven, maar is niet anders dan gewoon je een beetje aanpassen aan de gewoonten daar en desnoods even wat Nederlandse waarden overboord gooien. Als de lokale bevolking al eeuwen geen probleem heeft met een botertje in het bier en je het iedereen met smaak ziet drinken, wie zijn wij buitenstaanders dan om te roepen dat dit fout is? Zij kunnen met hetzelfde recht zeggen dat onze smaak niet deugt. Halve liters veel? Ik denk dat Nederlanders en Belgen met dat standpunt in de minderheid zijn. Kijk naar de pints in het verenigd koninkrijk en Ierland, de halve liters in Duitsland. Ook vanuit de VS heb ik gehoord dat onze fluitjes vooral geschikt zijn om een shot whiskey in te doen of te schenken vanuit een Pitcher...

Eigenlijk heb ik me ooit voorgenomen om minimaal eens per jaar op de brug bij het Alte Rathaus te staan, maar helaas is dat er al een paar jaar niet van gekomen. Dus stel ik me maar tevreden met wat ik hier kan krijgen. Een bier van fles hier, een Vat met Bayerische Anstich daar. En maak plannen om nog eens weer die kant op te gaan. Zonder disselbak en zeker ook zonder bier mee te nemen, want dat is water naar de zee dragen! Prosit en Zum Wohl!


1 opmerking:

  1. Goed stuk, met een leuke invalshoek. Ben ik het absoluut mee eens. Het is volgens mij vergelijkbaar met een Nederlands bedrijf dat in een ander land een vestiging opent. Wat in Nederland werkt, kan in een ander land faliekant mislukken. Dat betekent niet dat ze er daar dan niets van snappen, maar dat er andere zaken belangrijk zijn. Zo ook met bier. Kwaliteit wordt in Duitsland gemeten op andere punten. Dat staat los van de smaak die jij lekker vindt. Al heb je daar soms persoonlijk weinig aan...

    BeantwoordenVerwijderen