Translate

maandag 5 augustus 2013

Het nut van een dagje roze in de stad.

Een bekende bierverkoper had het over provincialen in het roze die aapjes gingen kijken. Zaterdag was het weer Canal Pride

Ooit was deze boottocht iets waar zeker buiten Amsterdam altijd wat misprijzend over werd gedaan. De TV camera's zochten de meest extreme nichten uit en filmden die uitgebreid. waarna een ieder er weer een paar weken schande over kon spreken.  daarnaast was je er altijd van verzekerd dat er een hoop heibel was voorafgaand aan Canal Pride. Wie ruzie had met wie was vaak moeilijk te volgen, maar de ruzie was er.

Afgelopen zaterdag had ik het idee dat er die avond een concert van de Toppers zou zijn. Voor mijn gevoel de zelfde mensen waren met treinladingen tegelijk de stad komen bezoeken en de dresscode was roze. Een een beetje ondeugend. Zo zag ik een mevrouw die in haar haar een haarband had met daarom twee piepkleine roze penissen. Dat het een vrouw was maakte het natuurlijk wel weer een beetje hetero, maar dat terzijde. Blijkbaar is Canal Pride een evenement waar je naar toe moet en je op moet kleden. Op het terras waar ik die middag was heerste rust.

Is het nu erg dat wat ooit begon als boegbeeld voor de homo beweging nu tot een soort volksvermaak is uitgegroeid? Ik ben geneigd daarop een Nee te laten horen. Het is nog steeds mijn feestje niet, maar dat komt omdat ik er weinig heil in zie om langs de grachten naar een stel dansende mensen op boten te gaan kijken. Maar veel mensen vinden dat leuk, dus laat ze dat vooral doen. En we weet helpt het een beetje.

In zo'n weekeinde is homoseksualiteit toch vaker onderwerp van gesprek dan normaal. En een vrouw vertelde me hoe ze er open over was toen ze dacht dat een jonge, mannelijke, collega homo was. HIj schrok zich te pletter toen ze het tegen hem liet vallen en ontkende hevig. Bovendien begon hij iedere vrouw die langs liep na te fluiten en te roepen tot een niveau waarop dezelfde vrouw duidelijk maakte dat zoiets niet alleen vervelend is voor je omgeving, maar je oo een beetje belachelijk maakt.

Is deze jongen homoseksueel? Geen idee en dat doet er verder weinig toe. Punt is dat hij zoiets blijkbaar erg vindt. dat hij perse wil bewijzen wel een "echte man" te zijn. Met alle belachelijke gevolgen van dien. Als de populariteit van Canal Pride er een beetje aan bij draagt dat mensen er dat soort rare ideeën niet meer op na houden is het die dag roze mensen in de stad meer dan waard. Laten we hopen dat je ooit gewoon mag houden van wie je wilt en daar niemand meer vreemd van op kijkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten