Translate

dinsdag 3 september 2013

Grote brouwerijen de weg kwijt?

De bedoeling van reclame is natuurlijk dat je meer gaat verkopen. maar dan moet je klanten wel overtuigen dat ze jouw spullen kopen en niet die van anderen. Bij grote brouwerijen leidt dat tot rare effecten.

Natuurlijk zijn er mensen die denken hun favoriete pils direct te kunnen onderscheiden van alle andere. En natuurlijk zijn er smaakverschillen. Maar voor brouwerijen van dat bier wordt dat steeds moeilijker om uit te leggen zo lijkt het. Anders kan ik niet verklaren waarom ze ongeveer overal de nadruk op leggen, behalve op hun product.

Zo is er de beleving. wat dat is weet waarschijnlijk niemand precies, maar je komt het woord overal tegen. Dat schijn  je volgens sommigen te bereiken door bier uit grote flessen in wijnglazen te schenken. Anderen hebben weer een "ritueel". Dat is een in elk geval volgens de reclame jongens van de brouwerij bijzondere manier van schenken en tappen. Dat moet de beleving een stuk mooier maken. Dus maken ze prachtige foto's dan wel tekeningen waarop je precies kunt zien hoe je het betreffende bier moet behandelen. Eén tapritueel lijkt ontzettend veel op de wijze waarop ongeveer iedere leerling in de Horeca leert dat je een glas moet tappen. wat schuin houden, tap open en dan zorgen dat je een mooie schuimkraag krijgt. Zou altijd moeten zijn, maar deze brouwer vindt het zo bijzonder dat ze er zelfs een naam aan geven.

Daarbij is het het tweede dat ook aan die beleving bij moet dragen: de wedstrijd tussen Horeca mensen. Er zijn al jaren nationale biertapwedstrijden, maar daar loop je de kans dat iemand wint van een andere brouwerij. Wat dioe je dus? inderdaad je houdt een wedstrijd tussen cafés die jouw bier schenken. Dikke pret voor de brouwerij, want van tevoren staat al vast dat de winnaar bij jouw brouwerij hoort. Dus plan het mooie fotomoment maar vast in en schrijf het persbericht maar vast. De naam kun je wel op de stippellijn invullen als de winnaar bekend is gemaakt.

En er is de fake traditie. In een persbericht over zo'n wedstrijd en de winnaar ervan kwam ik tegen dat in de finale gebruik werd gemaakt van horizontale kranen. Volgens de brouwerij werden die alleen nog maar in een paar typisch traditionele Tsjechische cafés gebruikt. Nu zal ik de laatste zijnom te zeggen dat die dingen nog in elk café staan, maar ik weet zeker dat een aantal café eigenaren toch vreemd op zal kijken, omdat zij blijkbaar traditioneel Tsjechisch zijn. Ik herinner me volgens mij juist Amsterdamse cafés waar die kranen voto kwamen.

Tenslotte zijn er de "bijzonder bieren". Hadden we eerst de 0.0 hype (geruchten dat die 0.0 sloeg op het percentage van de afzet dat dit segment besloeg blijken niet helemaal te kloppen) en de rosé. Nu schijt er weer citroenlimonade door het bier gegooid te moeten worden. Het zal allemaal wel.

De mensen achter al deze waanzin zullen echt wel gestudeerd hebben voor hun vak. En misschien blijkt het allemaal een enorm succes en stijgt de omzet van de grote jongens weer met sprongen. Maar geef mij maar een brouwerij die voornamelijk doet waar ze voor zouden moeten staan: gewoon goed bier maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten