Translate

vrijdag 6 september 2013

Bier voorbeeld voor voetbalwereld

Zou de bierwereld een voorbeeld kunnen zijn voor die delen van de voetballiefhebbers die vinden dat iemand die toevallig een andere club aanhangt de vijand is en moet worden bestreden?

Het is al weer een paar jaren geleden. Ik was voor iets heel anders in Rotterdam en daar werd de bekerfinale gespeeld. Ik wil geen wonden open rijten, maar voor het verhaal is het wel belangrijk dat het hier om een finale ging die door Feyenoord ruim werd verloren. Dus kleurden de terrassen wel rood-wit, maar was de stemming bepaald gedrukt. Ik zag mensen behoorlijk bedrukt zitten lijden. En ik voelde met ze mee. Ik ken dat gevoel dat je met een mengsel van hoop en angst naar een belangrijke wedstrijd gaat en dan na afloop met een gigantische kater zit na een verlies dat aan kwam als een mokerslag. Ik zag dat bij die mensen en begreep het. Alleen wist ik dat het voor mij niet handig zou zijn dat tegen een van hun te zeggen, tenminste niet als ik er bij zou vermelden dat ik aanhanger van Ajax ben. Iets vertelde me dat dit heel verkeerd zou kunnen aflopen. Ik ben voor hen immers de vijand. Omgekeerd zijn er ajacieden net zo denken over aanhangers van de club aan de Maas.

In de winkel van brouwerij de Prael hangen ingelijst twee shirts: een van Feyenoord en een van Ajax. Het mouwtje van het ene over de schouder van de andere en op beide shirts staan handtekeningen van spelers. Of die wisten dat dit met de shirts zou gebeuren weet ik niet, maar het staat gewoon heel mooi. Daarom ben ik ook blij met een initiatief als de Klassieker. In een ode aan de jaarlijkse wedstrijden tussen Feyenoord en Ajax brouwen de Prael en Wesley Aarse samen een bier. Gewoon om te laten ziend at het kan. Wat voor bier het wordt en hoe het gaat smaken weet ik niet, maar ik ben nu al een fan van het bier. Hier kijken mensen over de scheidslijnen heen die anderen onoverbrugbaar proberen te maken. Hier kijken mensen wat bindt in plaats van wat hen verdeelt.

Op het etiket komen naar verluidt geen voetballers te staan. Was dat wel zo, dan zou het nog mooier zijn. En dan liefst voetballers als Cruijff, of Wim Janssen die voor beide clubs hebben gespeeld. Gewoon om nog eens het punt te maken dat het nogal idioot is om spelers en aanhang van die andere club tot vijand te bestempelen. Om te laten zien dat het om dat bier en dat spel gaat en niet om een potje knokken.

Ongetwijfeld zullen er hele contingenten voetbalfans zijn aan wie dit hele gebeuren mijlenver voorbij gaat. Die rustig door gaan met knokken en denken dat ze heel wat zijn. Maar als maar een paar mensen gaan beseffen dat dit geknok eigenlijk nogal zielig is zou dat mooi zijn. En anders hebben we er ongetwijfeld een leuk biertje bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten