Translate

maandag 30 september 2013

Het is mooi als je niet zo nodig hoeft

Bierfestivals bezoeken is altijd leuk. Vooral als je jezelf niet te veel verplichtingen oplegt!

Nu al weer bijna een jaar geleden was ik in Nottingham. Niet helemaal toevallig viel een bezoek van het bestuur van PINT regio Noord-Holland aan die stad gelijk met het plaatselijke bierfestival. Direct toen ik daar aan kwam wist ik al: elke poging om alles te proeven is bij voorbaat niet alleen volstrekt kansloos, maar vooral ook ridicuul. Ook alle interessante bieren er uit pikken was een welhaast onmogelijke missie. Daarom besloot ik het over een heel andere boeg te gooien. Ik liep langs de rijen met vaten en keek in het boekje waar ik ongeveer was en zocht dan een bierstijl uit waar ik op dat moment zin aan had. Die bestelde ik dan. Welke bieren ik allemaal gedronken heb? Geen idee eigenlijk. Er is een bonte stoet van bieren aan mijn smaakpapillen en neus voorbij getrokken en ik heb genoten.

Een dergelijke vrij doelloze manier van bezoeken van een festival bevalt me eigenlijk uitstekend. Het idee om niet uitgebreid te studeren op de bierlijst, maar gewoon je gang te gaan geeft een gevoel van vrijheid. Ik hoef niet zo nodig het beste, mooiste of noem maar op bier te drinken. Nee, ik laat me gewoon verrassen en als het resultaat is dat ik dat ene bier mis dat ik echt gedronken moet hebben, dan is dat maar zo. Het leven mag dan te kort zijn om slecht bier te drinken, het is ook te kort om lang te puzzelen over welk bier je nu moet kiezen. Natuurlijk, als iemand die ik op dat punt vertrouw een bier adviseert zal ik zo'n advies niet in de wind slaan. Maar als ik die iemand toevallig gemist heb die dag zal ik me de haren ook niet uit het hoofd trekken.

Ik heb dus maar besloten dat ik vaker zo te werk ga op festivals. Gewoon ter plekke verzinnen wat je wilt gaan drinken en daarbij het toeval een belangrijke rol laten spelen. Ik kan dan waarschijnlijk aan een aantal discussie over een bepaald bier niet mee praten, omdat ik het toevallig gemist heb. Ik zal me verder de meewarige blikken van al die mensen die dat bier wel geproefd hebben moeten laten welgevallen. Ik doe dat graag. Ik hoef namelijk niet zo nodig. Ik wil genieten van een goed glas bier en liefst ook aangenaam gezelschap. Als een festival, of het bezoek aan een goed biercafé me dat kan bieden, dan ben ik blij, omdat het leven dan o zo mooi is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten