Translate

dinsdag 17 september 2013

Houd de gasten in het café!

Goed, de miljoenen nota is uit. De accijns op bier gaat minder omhoog dan eerst aangekondigd. Voor in elk geval Nederlandse Brouwers is dat niet genoeg. We prijzen ons de markt uit! Wat kunnen we echter doen om dat tegen te gaan?

Een ramp dreigt voor bierend Nederland: het water staat ons aan de lippen naar ik heb begrepen. Bier wordt weer meer duurder dan in het buitenland. Drommen mensen gaan elke dag de grens over om daar hun bier en andere levensmiddelen te drinken en wie weet ook nog even te tanken. In Nederland blijven cafés leeg, terwijl de Duitse en Belgische hoogtijdagen beleven en stampvol zitten met Nederlanders.  De ramp is compleet en onafwendbaar. En de schuld daarvan is de overheid met zijn belastingen.

En was er die pagina op de pint site, waarin zowel omzetbelasting als accijns tussen ons e de buurlanden werd vergeleken. De conclusie"Per glas bier van € 2,20 betalen we in Nederland aan de tap ongeveer € 0,45 aan belasting: € 0,38 aan omzetbelasting en € 0,07 aan accijnzen  In Frankrijk, België en Duitsland ligt dit niveau respectievelijk met € 0,02, € 0,03 en € 0,08 lager (bij een gelijke verkoopprijs)." ofwel het verschil in prijs per glas als gevolg van de belastingen reken je in centen tot hooguit een dubbeltje. Verklaart dat de prijsverschillen tussen Nederland en die ander landen? Ik vraag me dat af.

Als over de grens een biertje slechts 8 cent minder kost dan bij ons kan ik me niet voorstellen dat al die rampscenario's zich voor doen. Voor zo'n bedrag ga je geen kilometers rijden. De werkelijke verschillen schijnen dan ook een stuk groter te zijn. Ik zou wel eens een goed onderzoek willen zien naar de netto prijs van bier (dus voor belastingen) per land. Dan kunnen we zien of het werkelijk de belasting is die het verschil maakt, of dat er andere verschillen zijn.

Een aantal grote brouwerijen heeft de prijzen voor de horeca omstreeks de zomer verhoogd. Dat was nodig voor een gezonde bedrijfsvoering naar ik heb begrepen. Maar ook die verhogingen moet de consument betalen. En ook die zullen hem er toe uitnodigen om over de grens te kijken. Een aantal cafés heeft de gewoonte om de inkoopprijs met een factor te vermenigvuldigen. Dat betekent dat ook die accijnsverhoging vermenigvuldigd wordt.Kortom: de prijzen worden niet alleen door de overheid opgedreven, anderen doen er aan mee. We hebben de overheid waarschijnlijk niet nodig om duurder uit et zijn dan in omringende landen.

 Volgens mij is er tegen die prijsellende slechts een ding dat helpt:  zorg dat mensen met plezier naar een café gaan. Misschien ben ik een uitzondering, maar ik heb me nog nooit een café in laten lokken met lage prijzen. Omdat ik weet dat de waar daar meestal naar zijn geld is. Niet eens misschien het bier zelf. Maar wel zaken als sfeer, aandacht voor de gast en meer zaken waar je moeilijk de vinger op kunt leggen, maar die je wel meteen voelt. Gelukkig zijn er veel zaken die wel om kwaliteit geven en daar blijven mensen dan ook komen is mijn voorspelling. Daarnaast kennen we hier in Nederland mooie bieren. Lok de gasten ook daar mee!

Tenzij er iets heel vreemds gebeurt zal die verhoging gewoon realiteit worden. Tijd voor iedereen die zich met bier bezig houdt om te zien wat ze samen kunnen doen om de mensen te bewegen in ons land te blijven en hier te genieten van het fraais dat de horeca te bieden heeft. Ik draag mijn steentje bij door met mate te blijven genieten. Kunnen we op dat punt een deal maken en dan stoppen over die paar cent accijnsverhoging?

1 opmerking:

  1. rickert van der vlies18 september 2013 om 13:06

    Volkomen met je eens! Genieten van bier gaat toch om meer dan de prijs?

    BeantwoordenVerwijderen