Translate

zondag 29 september 2013

Bijzonder hoeft niet extreem te zijn.

Alhoewel ik niet voor wat smaak weg vlucht zijn er grenzen wat mij betreft. "Overal waar te voor staat, doet geen goed, maar enkel kwaad". Gelukkig beseffen ook experimentele brouwers dat zo lijkt het.

Ik denk niet dat iemand me ooit gemist heeft, maar ik had het Borefts Bierfestival tot nu toe aan me voorbij laten gaan en het had een haar gescheeld of dat was weer gebeurd. Je moet nu eenmaal kiezen en op een of andere manier had het festival een beeld opgewekt van brouwerijen voor wie het vooral zo vreemd mogelijk moest zijn.Toen ik besloot toch maar eens te kijken hoe het nu echt was hield ik er rekening mee dat ik na afloop zou smachten naar een simpele pils. Dat bleek enorm mee te vallen.

Meest opvallend: het bleek heel goed mogelijk te zijn om bieren uit te kiezen die niet stijf stonden van de alcohol. Natuurlijk: ze waren er wel, de bieren van 10% en meer, maar daarentegen was ook onder de 5% genoeg te vinden. In combinatie met de kleine glaasjes (hoeveel gaat er eigenlijk in? dat las ik nergens)levert dat de mogelijkheid op om een middag fraaie bieren te proeven en het hoofd er nog bij te houden. Bij dat proeven bleek ook al gauw dat elke angst voor een "hoe gekker, hoe beter" ongegrond was. Natuurlijk: de aroma hoppen waren behoorlijk vertegenwoordigd, maar met mate. Slechts in één geval vond ik dat die hoppen in een "Black Bitter" overheersten en zo de smaak van gebrande mout verdrongen.

Nu het toch tijd was voor het wegwerken van vooroordelen kon er nog wel eentje bij. Berliner Weisse roept bij mij weinig positieve gedachten op. Ik denk dan vooral aan een smakeloos bier waar mensen proberen nog wat van te maken door er rode dan wel groene limonade door te gooien. Dat alles dan in een glas dat vooral aan een goudvissenkom doet denken. Hoe anders deze keer. Een Engelse brouwerij toonde hoe het ook kan. "Sour, tart and refreshing" stond in het programmaboekje en dat was niet te veel gezegd. Ik werd er wel blij van in het zonnetje.

Eigenlijk werd ik van alles wat ik gedronken heb wel blij. Ik ben zonder erg veel systematiek langs brouwerijen geweest en heb biertjes geproefd die me aangenaam leken. En ik ben niet één keer echt teleur gesteld. Hier stonden brouwers die het experiment niet schuwen, maar daarbij er op blijven letten dat het uiteindelijk een mooi, drinkbaar bier moet worden. een mooi tegenwicht tegen die brouwerij die ik vroeger op TV zag en waarvan mij vooral bij staat dat hij enerzijds de meest idiote dingen deed en anderzijds elke aflevering wel een brouwsel weg moest gooien...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten