Translate

dinsdag 17 september 2013

Trots op de bierwereld?

Ben ik eigenlijk trots op de bierwereld? Ik kwam mijn naam tegen in een rijtje mensen die dat zouden zijn en zit me nu af te vragen of dat klopt.


Wat ik zeker weet is dat ik blij wordt van veel ontwikkelingen. De groei van het aanbod doordat nieuwe brouwerijen openen, een sterk toegenomen diversiteit, fraaie initiatieven als samen brouwen of acties voor een goed doel, dat mag ik allemaal wel. Ook het feit dat de drinkers van al dat fraais niet klakkeloos achter elke kleine brouwerij aan lopen, maar ook daar het kaf van het koren proberen te scheiden en het feit dat grote brouwerijen ook bij biergenieters niet automatisch al fout zijn bevalt me wel. Ik vind het een pre als consumenten kritisch zijn. Daar kan de totale bierwereld alleen maar beter van worden, zo lang het niet ontaardt in hakken, maar met het nodige respect voor iedereen gebeurt.

Al minder blij ben ik met allerlei randverschijnselen. De ruzies tussen horeca ondernemers en brouwers bijvoorbeeld. Daar merk ik weinig van het tijdens de week van het Nederlandse Bier zo breed uitgedragen wens dat alle partijen in de bierwereld in ons land vooral samen moeten werken. Als je dat voor staat, dan probeer je het met elkaar eens te worden en voorkom je dat dit alleen maar gebeurt als of de publiciteit of de rechter je daartoe dwingt. Ook de onmogelijkheid om met alle partijen een passende opening van het Bockbierseizoen te bedenken waaraan zoveel mogelijk mensen plezier beleven stemt me niet bepaald vrolijk. Daarbij gaat het me even niet om de vraag wie er schuld heeft: het is jammer dat het blijkbaar zo moet.

Als ik alle plussen en minnen op een rij zet kom ik tot ene positieve balans. Het is gewoon ontzettend leuk wat er allemaal gebeurt en daar kunnen de minpunten niet tegen aan. Als ik op een zonnig terras, of juist binnen terwijl de regen op der uiten klettert, een goed glas bier mag genieten en er nog over mag praten ook is het leven gewoon mooi. Als ik over bier en wat daar mee samen hangt begin te praten is het wel eens moeilijk me af te stoppen. Ik ben enthousiast als het om bier gaat en dat zal iedereen weten ook.

Maar trots? Daarbij denk ik toch aan iets waaraan ik zelf heb bijgedragen. En hoe groot ik me ook probeer te maken, dat er zoveel te genieten valt is niet mijn verdienste. Hooguit draag ik wat bij door er over te vertellen en te schrijven. Of door vrijwilliger te zijn op een festival. Maar ik vind dat andere mensen meer reden hebben om trots te zijn. Mensen die daadwerkelijk bij de productie en distributie betrokken zijn, mensen die bier op ene goede manier in tappen, mensen die in een winkel advies kunnen geven. En nog wel meer mensen. Die mogen trots zijn op wat ze allemaal bereiken. Ik ben daar dan wel blij mee, vind ik ook mooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten