Translate

dinsdag 30 juli 2013

Bierfeestje op de botermarkt!

Bijna was het jaren geleden verdwenen. Gelukkig waren er een aantal enthousiaste mensen die vonden dat er minimaal elk jaar bier op de botermarkt moest zijn. En dus is dat zondag weer het geval.

De eerste keer dat ik er was bleek tevens de laatste keer in de oude opzet te zijn. Op de botermarkt stonden een aantal brouwers om hun bier te laten proeven. Bovendien was er een podium waar bandjes optraden en waar interviews met sponsors en anderen plaats vonden. Het glas dat je nodig had om bier te kunnen drinken kocht je gewoon bij de brouwer zelf en je betaalde met geld. Maar bovenal was het erg gezellig en ik was dan ook vast van plan het volgend jaar weer te komen. Dat had echter meer voeten in aarde dan ik die dag kom weten.

Bijna een jaar later kwam de mededeling als een schok: "de biermarkt op de botermarkt gaat niet door." Als ik het me allemaal goed herinner was er onenigheid tussen de organisatie en andere instanties. Waarop de organisatie met een fraaie boog de handdoek in de ring gooide. Een mooi evenement was ter ziele en dat was jammer. Dat vonden ook een aantal brouwers en zij besloten het er niet op te laten zitten. Binnen de kortste keren was de organisatie van het festival rond. Vanwege alle verwikkelingen zal het allemaal wat meer geïmproviseerd geweest zijn dan de jaren ervoor, maar dat was niet te merken. De bands en het podium waren weg, maar of iemand dat miste?

Sinds die tijd is het eigenlijk steeds beter gegaan met dit Haarlemse festival. Het is telkens weer een fraai voorbeeld van wat Nederland op het gebied van bier in heeft te brengen. Bovendien blijft het gewoon gezellig. Bierkenners en passanten ontmoeten elkaar en de brouwers. Bieren worden geproefd en meningen uitgewisseld. En dat met een beetje mazzel in een fraai zomerzonnetje. Er schijnt nog zoiets als Haarlem Culinair omheen te zijn, maar dit plein is dien zondag toch wel het centrum van Haarlem!

Helaas heb ik andere verplichtingen en kan ik er dus niet bij zijn. Maar wie dat niet heeft en een leuke middag zoekt: ga op 4 augustus vanaf ca. 12:30 naar de Botermarkt in Haarlem. proef de sfeer en vooral ook het bier. Mocht het je eerste keer zijn: houd er rekening mee dat het niet je laatste is!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten