Translate

dinsdag 9 juli 2013

Alcoholvrij bier: doekje voor bloeden?

Van diverse kanten word ik besprongen met de mededeling dat Alcoholvrij bier in opmars is. Mensen schijnen te denken dat ik dat erg vind.

Welnu: ik vind het uitstekend dat er alcoholvrij bier is en wie dat wil moet het ook vooral drinken. Ik zal de laatste zijn om je tegen te houden. Ik drink het alleen zelf niet, gewoon omdat ik het niet lekker vind en dan nog liever kraanwater drink. Kan ik niets aan doen, iedereen heeft zo zijn eigenaardigheden.

Waar ik moeite mee heb is het gegoochel met cijfers dat ligt onder het idee van die opmars. Als je wilt weten of alcoholvrij bier meer gedronken wordt is dat volgens mij heel eenvoudig. Vergelijk de hoeveelheid verkochte HL van vorig jaar met dat van het jaar er voor en presto, daar zijn we. Maar de Nederlandse brouwers, daar zijn ze weer, denken daar anders over. Zij laten mensen interviewen en stellen dan onder andere de vraag of ze wel eens alcoholvrij bier drinken. Let op: wel eens. In 2011 viel ik in die categorie. Ik deed mee aan een bierproeverij en dat bleek toevallig alcoholvrij bier te zijn. Ik dronk dat jaar dus wel eens alcoholvrij bier. Sindsdien bij mijn weten niet meer overigens.

De Nederlandse brouwers vinden het feit dat meer mensen wel eens alcoholvrij bier drinken reden om te schrijven dat het segment alcoholvrij bier sterk groeit. Maar dat is in dat onderzoek helemaal niet onderzocht. Nergens is gevraagd of men meer of minder alcoholvrij bier is gaan drinken. Nergens is gekeken naar die verkoopcijfers. En in de persberichten die ik gezien heb wordt al helemaal gezwegen over de voornaamste reden om geen alcoholvrij bier te drinken: 66% van alle mensen die geen alcoholvrij bier drinkt doet dat vanwege de smaak. Ik bevind me dus in een groot gezelschap. En maar 5% of minder van degenen die dat alcoholvrije bier niet drinken doen dat omdat ze het nog nooit geproefd hebben. Ofwel minimaal 95% van de mensen die dat spul niet moeten hebben het geprobeerd en zeggen daarna: nee dank je. Lijkt me niet erg positief voor de vooruitzichten van het segment. En de Nederlandse brouwers maar juichen.

Opvallend is ook dat er bij alle gejuich over dat alcoholvrije bier aan voorbij wordt gegaan dat maar liefst 48% van alle bierdrinkers dat bier als het minst favoriet noemt en 26% als nummer 5 van de 6.. Ook dat lijkt me op gespannen voet staan met de conclusie dat het segment zo sterk groeit. Wie weet bloeit de markt voor alcoholvrij bier, maar uit het onderzoek valt dat niet te halen. En verkoopcijfers zullen de brouwers wel niet willen geven.

Ik denk eerlijk gezegd dat alle tromgeroffel niet meer is dan een doekje voor het bloeden van de grote brouwers. Die merken namelijk ongetwijfeld dat hun verkopen terug lopen. Want uit het onderzoek blijkt dat bierdrinkers gaan minderen. Steeds meer mensen drinken gemiddeld tussen 0 en 3 glazen per week en steeds minder 10 of eer. Dat moeten ze voelen. Dan is wat positief nieuws altijd welkom om je persbericht wat op te vrolijken. En als het er niet is, dan maak je dat blijkbaar gewoon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten