Translate

vrijdag 5 juli 2013

Fijn met de trein!

Toegegeven, ik had niet op mijn klok gekeken en het was iets later dan gepland toen ik op het perron van Hollands Spoor stond, maar ook toen had de informatie voorziening beter gekund.

De nachttrein naar Amsterdam zou om 01:30 vertrekken. Dat ik daar bijna een uur op moest wachten was niet de schuld van NS, ik had gewoon eerder op het station moeten zijn, dan had ik de laatste trein niet gemist. Maar wat daarna gebeurde was wel een staaltje van miscommunicatie. Over de omroep klonk een bericht dat tussen Leiden en Schiphol bussen werden ingezet, vanwege een aanrijding met een persoon. Dat kan gebeuren en is vooral erg voor de machinist die het heeft mee gemaakt. Dat ik dan langer moet wachten is dan ook niets waar ik over zal zeuren. Het gebeurt en de enige die het had kunnen voorkomen leeft waarschijnlijk niet meer.

Maar ik wilde toch wel graag weten waar ik aan toe was. Werd de trein bijvoorbeeld via Haarlem omgeleid. Geen probleem: er liepen NS mensen genoeg rond, dus een kwestie van vragen. Tot zover de theorie. Of het door het nachtelijk uur kwam of dat er iets anders aan de hand was: niemand wist er iets van. Volgens de een moest ik in Leiden op de bus stappen, de andere had het over een overstap op een andere trein en dan vanaf Haarlem met de bus. Een derde wist het helemaal niet en verwees naar een collega, die het ook niet wist.

Daar sta je dan midden in de nacht. Een vrouw die ook naar Amsterdam werd het wat te veel. Zij barstte spontaan in tranen uit en huilde dat ze gewoon in haar eigen bed wilde slapen, Even spontaan verzekerde ik haar dat ze heus wel in Amsterdam zou komen, ook al had ik geen idee hoe. het stelde haar gerust en ze verontschuldigde zich voor haar tranen. De onzekerheid was gewoon een druppel geweest die de emmer deed overlopen na een week die toch al niet best was. Waarom niet vertelde ze niet en ik heb haar er niet naar gevraagd.

Ondertussen ging de chaos door. Op de trein die aankwam stond "Leiden", een omroepbericht bleef verder uit. Het betekende dat ik mijn geruststellende woorden nog even moest herhalen om een nieuwe aanval van paniek te voorkomen. Ondertussen reden we het station uit. In leiden kwam tenslotte het geruststellende bericht dat de problemen voorbij waren en dat deze trein als eerste weer gewoon verder richting Schiphol ging. Een zucht van verlichting steeg op.

Ondertussen had ik nog gepoogd NS te twitteren, maar een antwoord kwam pas de volgende ochtend. Blijkbaar slaapt hun webcare ook 's nachts.Kortom: de informatie voorziening was gewoon slecht. NS-ers waren niet op de hoogte van wat er speelde, de website van NS gaf nauwelijks informatie en twitteren hielp ook niet. Overdag al niet prettig, 's nachts al helemaal niet iets dat je mee wil maken. Communicatie blijft een probleem bij NS!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten