Translate

maandag 22 juli 2013

Alles vergeten?

De tour was één groot feest naar ik heb begrepen en ook een duidelijke ommekeer in de geschiedenis van het wielrennen. Op één of andere manier blijf ik sceptisch.

"De Bionische man heeft de tour verlaten"riep een enthousiaste journalist uit, om zichzelf direct te nuanceren met "althans hij is op de terugweg". Nu ben ik het met iedereen eens dat iemand pas schuldig is als hij is veroordeeld en er zijn deze tour geen dopinggevallen geweest lees ik. Dat is natuurlijk mooi, speciaal voor alle wielerfans.

Vanwaar dan mijn scepsis? Wel nu, ik heb hele rijen renners lans zien komend ei allemaal helemaal schoon waren en ook nooit waren betrapt. Die er niet over zouden denken om iets illegaals te doen en elke suggestie daarover boos van zich af wierpen. En afgelopen winter viel de een na de ander van zijn voetstuk. En ik vraag me af of er niet nog een paar renners zijn die nog uit de kast gaan komen of er uit worden getrokken door ijverig speurende journalisten. De tour directie heeft niemand aangewezen die de gele truien van Armstrong over mag nemen, bang als ze zijn dat ook die nieuwe winnaars niet schoon blijken te zijn.

En nu zou dat allemaal ineens voorbij zijn? Ik vind dat lastig om te geloven. Wielrennen is een sport die van je vergt dat je dag in dag uit een bijna bovenmenselijke prestatie levert. Dat hoor je ook altijd van de fans. Bij voetbal bijvoorbeeld moet tussen twee wedstrijden tenminste 48 uur rust zitten. Wielrenners zitten gewoon drie weken achter elkaar op de fiets met slechts een enkele rustdag. En daarbij is het pas echt leuk als ze ook een paar bergen op moeten waarvan menigeen bij het aanzicht de moed al in de schoenen zinkt. Dat is allemaal heroïek van de sport en zeker de tour zou de tour niet zijn zonder deze kwellingen. Dat dan helemaal niemand meer gebruik maakt van middelen die verboden zijn vind ik, gelet ook op het recente verleden, wat lastig te geloven.

Heb ik dan concrete vermoedens? Nee. Wil ik iemand beschuldigen? Nogmaals nee. Er is niemand betrapt, dus nu is iedereen in elk geval onschuldig en zolang van niemand het tegendeel bewezen wordt blijft dat zo. Maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard, zo luidt een oud gezegde. Een tour die schoon lijkt te zijn is voor mij dan ook nog wat mager om alles te vergeten. Dat is al azijnpissen genoemd en wie weet is het dat ook. Laten we hopen dat mijn wantrouwen ongegrond blijkt te zijn en de situatie inderdaad onder controle is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten