Translate

zondag 14 juli 2013

Hoe kritisch zijn (bier)journalisten?

Ze blijven maar binnen stromen: de voorbeelden van slordige journalistiek als het om bier gaat. Nu weer over bierprijzen.

Printprice heet de website. Het is een site waar bierprijzen vergeleken worden. Nuttig zou je denken, maar er is een catch: iedereen kan bijdragen en de enige manier waarop fouten worden gecontroleerd is als iemand een correctie aanbrengt. Enige controle ontbreekt ten ene male en dat heeft er toe geleid dat een Sander, volgens zijn eigen melding op bier.blog.nl, een plaats Zwaffeloo heeft ingevoer met een prijs van EUR 6,34 per liter. Flauw?  Misschien, maar in elk geval een bewijs dat de site lekken vertoont.

Toch zet de economische redactie van een groot landelijk dagblad de bevindingen van deze site zonder enige nuancering op de voorpagina van hun financieel katern. Daarbij nemen ze zonder meer de bewering over dat in Zwartebroek, gemeente Barneveld. een halve liter slechts 68 cent kost. Is iemand daar even langs gegaan om dat te checken? Ik niet maar het bedrag lijkt me heel erg laag tenzij het om een illegale feestschuur gaat.  Ook de uitslag van een stemming over de favoriete merken van de bezoekers wordt zonder meer overgenomen zonder te vermelden dat je kunt kiezen uit een aantal merken en weer extra moeite moet doen  om je eigen merk er tussen te zetten.

Dit sluit naadloos aan op de verhalen die ik las over het Alcoholvrij bier en over de gevolgen van de bieraccijns. Als het om bier gaat ontbreekt blijkbaar elke drang om datgene wat met zoveel stelligheid beweerd wordt te checken. Ik heb met groot genoegen gaten geschoten in de onderzoeken van Nederlandse Brouwers en veel moeite kostte me dat niet. Ook van deze site is vrij vlot aan te tonen dat hij op zijn minste en beetje rammelt en op zijn slechts open staat voor manipulatie van de uitslag. Dan moeten journalisten dat toch ook kunnen? Of hebben ze op school alleen geleerd persberichten over te schrijven? Ik zou het haast denken.

Er zijn mensen die beweren dat de sportjournalistiek ongeveer het laagste niveau is dat je als journalist kunt bereiken en dat wanneer je als journalist nergens aan de bak kunt je altijd daar nog terecht kunt. Als mijn waarnemingen me niet bedriegen zou een mislukte sportjournalist wel eens met succes artikelen over bier kunnen schrijven. Ik hoop dat ik het mis heb op dit punt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten