Translate

maandag 22 juli 2013

Fancy a Curry?

Zo juist de laatste aflevering gezien van Rick Stein's India. Ik heb een paar afleveringen gemist, maar wat ik zag was mooi en vooral eetlust opwekkend.

Voor wie de goede man niet kent: Rick Stein is TV presentator en vooral ook kok. Volgens Wikipedia is hij chef en mede eigenaar van een restaurant in New South Wales in Australië en heeft hij ook nog wat restaurants en een Fish Shop in Engeland. En hij schrijft boeken, kookboeken natuurlijk. Het zal dan ook niet verbazen dat van de TV serie ook een boek is gemaakt met de recepten die Rick gekookt heeft of heeft opgeschreven van anderen.

De serie was een mengeling van beelden van en informatie over het subcontinent India en een kookprogramma. Voor dat laatste werden gerechten die door de lokale bevolking werden gemaakt afgewisseld met eigen creaties, natuurlijk ook gestoeld op de Indiase keuken. Daarbij viel me vooral op dat ontzettend veel gerechten vrij lang gekookt werden. Als ik Rick Stein mag geloven is het maken van al dat lekkers vooral een kwestie van de tijd nemen om alle smaken goed te laten ontstaan. een snel iets in de magnetron is er niet bij. Wel in de snelkookpan schiet me ineens te binnen.

Verder was het programma in strijd met wat ik hoorde van een arts toen ik mijn vaccinaties ging halen voor een zakelijke reis naar India, die helaas niet door ging omdat ik zo nodig in het ziekenhuis moest gaan liggen. Hij waarschuwde tegen lokaal voedsel en raadde me aan vooral in Internationale hotels te gaan eten om langdurige maag- en darmklachten te voorkomen. En  hier liep een toch echt westers iemand rond die in lokale restaurants at en zelfs bij straat stalletjes. Dat laatste was me al helemaal afgeraden als een actie die misschien niet gelijk aan zelfmoord stond, maar me waarschijnlijk wel dat gevoel zou geven.

Nu weet ik van collega's die wel geweest zijn dat de verhalen over die klachten niet geheel ongegrond zijn. Ik zal de details hier weg laten, maar er zijn mensen die de wereld toch een tijdje voor een doedelzak hebben aangezien. Bovendien zou ik als ik daar zou zijn waarschijnlijk geen heel redactieteam om me heen hebben dat zou kunnen checken welke restaurants je kunt bezoeken zonder in de problemen te komen. Dus zal het vermijden van risico's waarschijnlijk wel handig zijn. Maar aan de andere kant mis je dan waarschijnlijk wel veel. Een dilemma dus. Gelukkig schijnt het zo te zijn dat internationale hotels tegenwoordig mensen inhuren die thuis de meest prachtige, originele curry's maken. Mocht ik op welke manier ooit toch eens in dat land komen is dat misschien de beste optie. Of ik koop het boek en ga zelf hier aan de slag, maar of dat een succes zou worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten