Translate

maandag 1 juli 2013

Wat is er met België aan de hand? (of ligt het aan mij?)

Begië. Het land van het bier. Inspiratiebron voor vele brouwers die eens wat anders wilden brouwen. Land waar we met veel bewondering naar keken. Wat is er mee gebeurd?

Laat ik één ding voorop stellen: ik wil hier niet de stelling gaan verkondigen dat het allemaal niets is in België. Ik zal niet zeggen dat het bier daar achteruit is gegaan of zelfs maar dat ze stil zijn blijven staan. Maar het lijkt wel of we in elk geval boven de rivieren het een beetje met bier uit België gehad hebben. Dat meen ik in elk geval  waar te nemen, wie het anders ziet mag natuurlijk reageren!

Dat het PINT regio Noord-Holland nu al drie jaar niet lukt om voldoende mensen te interesseren kan natuurlijk liggen aan de slechte organisatie, al ben ik geneigd dat hartstochtelijk tegen te spreken. Als dat de enige aanwijzing zou zijn, dan zou je me niet horen. Maar ik kom ook steeds meer mensen tegen die bijvoorbeeld niet meer naar Essen gaan, toch een bierfestival dat zijn sporen verdiend heeft en ook voor mij jaren vaste prik. Op een of andere manier lijken mensen het wel voor gezien houden, als zullen de bezoekerscijfers dat waarschijnlijk tegen spreken.

Tenslotte kwam een kennis van me laatst terug van een bezoek aan de net heropende Gollem in Amsterdam. "Het leek wel of de tijd 20 jaar had stil gestaan" was haar commentaar. De reden: nog steeds alleen maar Belgisch bier. Zelf merk ik dat ik steeds minder bier uit dat land drink en op de kaart van mijn  favoriete café nemen andere landen de plaats in van België, dat ooit synoniem was met speciaalbier.

Ik denk dat daar een oorzaak ligt voor wat ik denk waar te nemen: er is zoveel meer tegenwoordig. En er is ook vooral meer uit eigen streek. In plaats van naar Essen te gaan kan ik ook naar een winterbierfestival in Wormer gaan. Natuurlijk: de keuze is kleiner, maar dat boeit me niet eens zo. Er is afwisseling genoeg en ik kan me daar uitstekend een dagje vermaken. En ook op andere tijdstippen kan ik naar festivals in Nederland. Ofwel: ik hoef niet meer (zo ver) naar het bier toe, het komt bij mij of in elk geval in de buurt.

Als je zo aan je trekken kunt komen in eigen land ligt het minder voor de hand om verder weg te gaan. En dus laat ik Belgische festivals meer en meer schieten. Ik weet dat ik daarmee vast hele mooie bieren mis. Maar ik krijg ook hele mooie bieren wel te proeven. De Belgen zitten daar niet zo mee heb ik begrepen. Hun export vertoont nog steeds een stijgende lijn hoor ik. En dat gun ik ze ook van harte. Want de bieren uit dat land zullen niet zo ineens slechter zijn  geworden. Er is alleen zoveel andere keuze..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten