Translate

woensdag 17 juli 2013

Zorgt brouwerfamilie voor zichzelf ten koste van brouwerij?

De familieaandeelhouders van Moortgat zorgen goed voor zichzelf, zo werd onlangs bekend. Maar wat betekent dat voor de brouwerij?

Eigenlijk raakt het me niet zo. Ik drink weinig bier van Moortgat en breng er dus ook weinig geld naar toe, maar ik krijg het idee dat de aandeelhouders van die brouwerij een beetje als hedgefund fungeren en dan als een slechte. De truc van dat soort investeerders is naar ik heb begrepen om zoveel mogelijk eigen vermogen uit een bedrijf te halen en dat te vervangen door vreemd vermogen. Op die manier zorg je voor een aantrekkelijk rendement voor je investeringen, maar zadelt het bedrijf vervolgens op met een schuldenlast.

Welnu: de Moortgatjes hebben met zijn vieren zichzelf een dividend van EUR 92,5 miljoen toegekend en dat is fors meer dan de aandeelhouders over 2011 kregen, dat was namelijk EUR 7,6 miljoen. En dat moesten ze dan met veel meer mensen delen, want het aandeel was beurs genoteerd.

De exit van de beurs was deels met geleend geld gefinancierd en dus moet de brouwerij zo'n slordige 72 miljoen aan leningen uit de jaarlijkse kasstroom afbetalen en daar komt dan ongetwijfeld nog rente bovenop. Volgens de Financiële Telegraaf, die met dit bericht kwam, ging daarmee de financiële positie van de brouwerij behoorlijk op de schop. Ofwel dat geld is niet zo maar iets in de marge, het is een substantieel deel van de financiën in het bedrijf.

Als die 72 miljoen aan lening al voor een forse verandering van de financiële positie van de brouwerij zorgen, hoe zit het dan met die 92,5 miljoen? Dat moet toch zeker een forse aderlating zijn voor het bedrijf. Vandaar dat ik me afvraag of dit goed voor de brouwerij is. Of die nu nog meer bij moet lenen staat niet vermeld, maar als ze dat geld op de plank hadden liggen, waarom dan geleend voor die beurs exit? Er zal een logische verklaring zijn, maar ik zie hem niet.

Zoals ik al schreef: mij raakt het persoonlijk niet zo. Maar als een brouwerij als deze door financiële grappen van de aandeelhouders naar de filistijnen zou gaan lijkt me dat niet bepaald klein bier!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten